Followers

Saturday, October 9, 2010

Pakar Strategi Peperangan

Salman al-Farisi r.a.

Salman al-Farisi r.a. sebagaimana pada entri yang lalu dinyatakan tidak dapat menyertai peperangan Badr al kubro dan peperangan Uhud lantaran dirinya yang masih dibelenggu perhambaan dgn tuannya. Maka kini setelah dia merdeka, telah tiba saat dan ketikanya yang dinantikannya ialah untuk dapat menyertai dalam peperangan bersama Nabi s.a.w. Beliau merasakan beliau telahtertinggal dalam dua peperangan yang besar maka inilah masanya kini untuk beliau 'menebus' semula apa yang telah tertinggal selama ini.

Peperangan Khandak

Berlaku pada tahun ke 5 Hijrah. Ada beberapa pemuka Yahudi telah pergi ke Makkah untuk menghasut golongan kafir Makkah supaya bersekutu dan bersatu untuk memerangi Rasulullah s.a.w. serta orang Islam amnya. MEreka berikrar dan berjanji akan memberikan bantuan serta pertolongan yang diperlukan kelak dalam peperangan tersebut. Maka tersebar muslimat mereka yang merancang supaya Quraisy dan Ghathfan menyerang kota Madinah dari luar dan Bani Quraizah (Yahudi) akan menyerang dari dalam.

Maka satu hari terlihatlah pada kaum muslimin akan pasukan tentera yang besar sedang mara ke arah Madinah, lengkap dengan kelengkapan perang serta bekalan untu memerangi umat Islam di Madinah. Mereka panik seketika dan bimbang akan perkara itu sehinggalah diturunkan ayat al-Qur'an berikut:

إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا  هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا
Terjemahannya:

"Masa itu ialah masa tentera musuh datang melanggar kamu dari sebelah hulu dan dari sebelah hilir (tempat pertahanan) kamu dan masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut) dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan.  Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat." (al-Ahzab: 10-11)

Tentera bersekutu (al-Ahzab) diketuai oleh Abu Suftan dan Uyainah bin Hisn seramai 24 ribu orang. Ianya terdiri dari kabilah Quraisy dan kabilah atau suku yang menganggap Islam ini membahayakan mereka.  Kaum muslimin sedar mereka dalam serba kekurangan utk menghadapi musuh mereka.

Rosulullah s.a.w. mengumpulkan para sahabatnya berkumpul dan bermesyuarat tentangnya dan mereka bersetuju untuk bertahan dan menangkat senjata. Ketika itu muncul seorang yang tinggi tubuhnya dan berambut ikal, seorang yang disayangi dan dihormati oleh Rosulullah s.a.w. iaitu lah, SALMAN al-FARISI R.A.

Berkat dari pengalamannya yang luas tentang strategi peperangan, beliau telah mengusulkan untuk dibuat satu inovasi baru dalam peperangan masyarakat 'Arab ketika itu iaitu dengan menggali parit (saya tertanya tanya, adalah dalam bahasa kita PARIT itu diambil oleh umat melayu terdahulu dari nama sahabat besar ini iaitu Salman al-Farisi?). Perkara ini adalah sesuatu yang asing bagi masyarakat A'rab baik di kalangan muslimin mahupun kafirin. Cadangan ini telah diterima dan diputuskan sebagai keputusan mesyuarah.

Kafir Quraisy melihatkan parit yang terbentang memisahkan antara mereka dan kota Madinah, mereka bingung melihat perkara baru ini. Tak kurang dari sebulan mereka berkhemah dan terpaku di kawasan itu, kekuatan mereka seolahnya terbuang habis di khemah2 kerna tak berdaya menembusi sempadan kota (parit). Akhirnya ALLAH telah mengirimkan angin ribut puting beliung mencabut dan menerbangkan khemah khemah dan memporak perandakan tentera mereka.

Abu Sufyan pun menyeru supaya mereka kembali pulang sahaja ke kampung mereka dalam keadaan kecewa serta mengalami kekalahan pahit.


Kisah Ketika Penggalian Berlangsung

Ketika menggali parit itu, Salman r.a. bersama sama para sahabat r.anhum yang lain sibuk dan tekun sekali dalam tugasan ini. Salman r.a. seorang yang tinggi dan kuat tenaganya, ingat entri terdahulu betapa dgn mudah sahaja beliau memutuskan rantai kakinya yang dipasang oleh ayahnya dalam penjara. Maka ditaqdirkan ALLAH, pada tempat Salman r.a. dan rakan-rakan menggali itu, terdapat seketul batu besar, tugas ini adalah tugas Salman r.a. untuk memecahkannya, sekali hayun batu batu besar tu pecah berderai, tapi, Batu yang satu ini terlalu keras untuk beliau. Dia seolahnya tidak berdaya melakukan apa apa pada batu besar yang keras itu.

Setelah itu maka Salman r.a. telah pergi bertemu Rosulullah s.a.w untuk memohon izin baginda supaya memberi izin garis parit itu dilencongkan sedikit dari batu besar itu dan menghindarkan dari plan asal mesyuarah sebelum ini (ini sunnah dan adab mesyuarat, keputusan mesyuarat dgn sewenangnya kita langgar dan ubah!). Tapi Rosulullah s.a.w. telah mengambil sikap untuk melihat sendiri batu itu, baginda s.a.w. telah pergi ke tempat batu itu terletak. Rosulullah s.a.w. turun ke parit dan meminta kapak serta meminta para sahabat r.anhum supaya menjauhkan diri mereka dari tempat itu dan keluar dari pari bagi mengelak dari terkena serpihan serpihan batu itu kelak

Dengan Basmallah, baginda s.a.w. mengangkat kedua tangannya yang mulia dgn memegang sebilah kapak dan terus menghentam ke arah batu itu Maka terbelah batu itu dan dari belahan batu itu, asbab dari pukulan geselan kapak dan batu, keluar percikan api yang tinggi dan terang!

"Saya lihat, percikan api itu menerangi pinggiran Kota Madinah!" Kata Salman r.a. 

Rosulullah s.a.w. mengucapkan takbir dan bersabda yg maksudnya:

"ALLAHU Akbar! Aku telah dikurniakan kunci-kunci Istana Negara Parsi dan dari percikan api tadi, nampak oleh ku dengan nyata istana-istana Kerajaan Hirah begitu pun kota kota Maharaja Parsi dan bahawa akan menguasai semua itu!"

Seterusnya, Rosulullah sa.w. megangkat kapak lagi dan memukulkannya ke batu untuk kedua kalinya. Maka nampaklah api seperti sebelumnya. Pecahan batu besar itu menyemburkan percikan api yang tinggi dan sangat tinggi dan sangat terang. Rosulullah s.a.w. bersabda lagi yang maksudnya:

"ALLAHU Akbar! Aku telah dikurniakan kunci-kunci negeri Rom dan nampak nyata oleh ku istana-istana merahnya dan bahawa umat ku akan menguasainya."

Kemudian dipukul buat kali ke tiganya, batu itupun akhirnya pecah berderai sementara sinaran percikan api kali ini amat besar dan bersinar terang benderang! Rosulullah s.a.w. mengucapkan 'LA ILAHA ILLALLAH' diikuti dengan gemuruh kaum Muslimin. Lalu baginda menceritakan yang kali ke tiga itu baginda telah melihat pula istana-istana dan mahligai mahligai di Syiria mahu pun Shan'a dan daerah daerah lain juga berada di bawah naungan bendera ALLAH SWT yg berkibar. Serentak kaum Muslimin pun berseru:

"Inilah yang dijanjanjikan ALLAH SWT dan RosulNya dan benarlah ALLAH SWT dan RosulNya!"

Salman r.a. seorang sahabat yang berumur panjang, beliau sempat melihat ramalan ramalan sabdaan baginda s.a.w. ini berlaku di depan matanya ketika hayatnya. Dilihatnya kota-kota Parsi dan Rom dan dirasakannya sendiri...



*Dipetik dari Rijalun Haula Ar-Rosul
111

No comments:

Post a Comment