Followers

Saturday, December 18, 2010

Amr Ibn al-Jamuh : Cacat, namun ke medan perang

Ini adalah kisah seorang sahabat Rasulullah SAW, yang sangat kaya dan dermawan, namanya Amr Ibn al-Jamuh. Beliau adalah seorang yang mempunyai kecacatan di kakinya. Diriwayatkan hanya sebelah kakinya yang sempurna dan boleh digunakan sepenuhnya.

Amr, apabila memeluk agama Islam, beliau menyerahkan seluruh hartanya untuk agama (infa’). Namun seperti yang dijanjikan Allah, harta yang dijadikan bekalan ke jalannya, rezeki terhadap orang itu tidak akan berkurang. Maka Amr ibn al-Jamuh sentiasa berada dalam keadaan hartawan yang dermawan. Sebagai seorang hamba Allah yang soleh, beliau sentiasa berusaha memperbaharui iman dan meperbaiki dirinya. Oleh kerana bimbangkan keadaan hidupnya yang senang itu kemungkinan boleh melalaikan dirinya, meskipun beliau sering meginfakkan hartanya, Amr sentiasa mahu melakukan yang lebih lagi.

Lalu beliau berazam untuk ikut serta dalam peperangan. Dari perang Badar hinggalah perang Uhud, Amr tidak jemu2 memohon dengan Rasulullah untuk ikut serta dalam pasukan tentera Islam, meskipun Rasulullah menegaskan agar beliau tinggal sahaja, kerana surah al-Fath yang telah mengecualikan orang2 yang kurang upaya dari turun berperang:

"Tidaklah menjadi salah kepada orang buta, dan tidaklah menjadi salah kepada orang cacat, dan tidaklah menjadi salah kepada orang sakit tidak turut berperang, kerana masing-masing ada uzurnya. Dan, sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, akan dimasukkanNya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai: dan sesiapa yang berpaling ingkar, akan diseksa-Nya dengan azab yang tidak terperi sakitnya " [48:17]

Namun Amr ibn al-Jamuh berkeras untuk turut sama. Katanya kepada Rasulullah “Ya Rasulullah, aku amat berharap sekiranya dengan kecacatan aku dapat merebut syurga Allah”. desakan beliau akhirnya Rasulullah membenarkan Amr ikut serta dalam peperangan.

Beliau pun berjalan dalam barisan tentera dengan terjengket-jengket, sambil berdoa agar dikurniakan syahid.

Di medan perang, Amr ibn al-Jamuh begitu berani dengan sebelah kakinya beliau melompat2 dan menerjah ke arah musuh. Habis terpancung musuh di depannya. Akhirnya beliau telah terpilih untuk menjadi salah seorang dari para syuhada’ yang mana rohnya terbang bebas seperti burung dan berbau wangi bak kasturi. Walaupun pengecualian telah diberi oleh Allah untuk syahid di medan perang, namun dengan semangat membara memburu syahid, para sahabat yang cacat ini telah menemui syahid yang diidamkan.

2 comments:

  1. Salam ziarah menjalin ukhwah..
    blog lain dr yg len..
    jemput ke blog ana...

    http://marul-nashirassunnah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Ada 3 penyumbang untuk blog ini. alhamdulillah, semoga Allah memberkati kalian.

    ReplyDelete