Followers

Friday, December 17, 2010

Khadijah Binti Khuwailid r.anha II

Sambungan dari entri yang lalu KLIK


Maysara Berbincang Dengan Muhammad s.a.w


Menurut riwayat lain, tawaran atau pinangan ini telah dibuat oleh Maysara yang telah menemani Muhammad s.a.w. dalam beberapa perjalanan perdagangan.  Hubungan mereka yang rapat dan kesusahan di perjalanan yang mereka hadapi bersama semasa di perjalanan menjadikan mereka sahabat. Lagipun, Nabi Muhammad saw adalah seorang lelaki yang mudah digauli. Baginda tak pernah merasa megah dengan kedudukannya ataupun kewangannya. Maysara dapat bercakap dengan terus terang tanpa apa apa halangan.

Satu hari, Maysara telah berkata kepada Muhammad s.a.w.:

:Bagaimana kalau seorang lelaki yang berumur dua puluh lima tahun dan mempunyai rupa paras yang tampan, tenang dan bijak pula serta berlatarbelakang keluarga yang baik ingin berkahwin?"

Muhammad s.a.w. menjawab dengan tenang:

"Tak pernah ku fikirkan. Aku tidak ada masa untuk memikirkannya"

Maysara menyambung lagi:

"adakah lelaki seperti ini mesti berkahwin dengan harta kekayaan?"

"Kekayaan!!?"  Teriak Muhammad s.a.w.

"Mungkinkah seorang peniaga yang mengembara dengan kemampuan yang terbatas bermimpi untuk bertemu dengan seorang wanita yang kaya raya? Jika ada pun, sanggupkah dia meminangnya?"

Masata memang pandai, lalu berkata:

":Jika seorang wanita hartawan lagi cantik dan berketurunan mulia meminang mu pula, bagaimana?"

Muhammad s.a.w terpegun dan bertanya:

"Siapakah bidadari impian yang engkau maksudkan itu?"

"Tidak lain tidak bukan melainkan Khadijah r.anha!!" Jawab Maysara.

Muhammad s.a.w. masih belum pulih daripada perasaan terkejutnya tapi Maysara segera berkata:

"Jika kau serahkan kepada ku, akan ku uruskan semuanya"

Cadangan itu menjadi serius sekarang. Maysara menguruskan satu temuduga antara Muhammad s.a.w. dengan Khadijah r.anha di rumah Khadijah r.anha.  Dalam pertemuan itu, Muhammad s.a.w. hanya mendiamkan diri kerana malu dan kelu untuk berkata.

Khadijahlah yang menjelaskan segalanya dan akhirnya dia berjaya menawan Muhammad s.a.w. Khadijah r.anha masih perlu menjelaskan kepada keluarganya terutamanya bapa saudaranya yang menjadi penjaganya iaitu 'Umar Bin Adas. Bapanya Khuwailid telah lama meninggal dunia sebelum dia mengambil Muhammad s.a.w. bekerja dengannya. Khadijah r.anha telah berumur, seorang balu dan berdikari pula tetapi bapa saudaranya itu masih menjaganya sebagai adat untuk menjaga nama keluarga, seorang balu hendaklah dibawah jagaan lelaki paling tua dalam keluarganya ('Umar menentang cadangan ini kerana pada fikirannya rancangan ini akan membahagi bahagikan harta Khadijah r.anha yang selama ini dilonggokkan pada satu tempat utk disimpan untuk keluarga)


Aturcara Perkahwinan


Pada suatu hari, Khadijah r.anha menyembelih seekor anak kambing biri biri dan mengadakan satu jamuan makan malam di rumahnya. Makanan yang disediakan dengan hati hati dan aturcara yang rapi dan teliti juga dibuat. Antara yang dijemput ialah 'Umar bin Asa, Waroqoh bin Nawfal, Khuzaimah, Abu Tholib, Hamzah dan Muhammad s.a.w. Kesemua mereka hadir.

Khadijah r.anha memerhatikan mereka lalu memeranjatkan mereka apabila beliau telah memberi satu ucapan. Dalam ucapannya, Khadijah r.anha menyebut bahawa Muhammad s.a.w. membuatkan perniagaannya maju dan menjadikannya lebih kaya. Khadijah r.anha menceritakan banyak perihal kejujuran dan ketulusan, kebaikan Muhammad s.a.w serta kemuliaan keturunan Muhammad saaw. Pada akhir ucapannya, Khadijah r.anha berkata bahwa adalah satu penghormatan bagi mana mana wanitayang mulia untuk berkahwin dengan Muhammad saaw.

Waroqoh bin Nawfal berdiri dan menyokong cadangan itu. Abu Tholib dan Hamzah r.a. juga sependapat, 'Umar juga setuju akan cadangan itu walaupun beliau tidak berapa mengetahui perkara sebenarnya.  Muhammad saaw pun terus bangun dari tempat duduk dan menggantungkan sehelai jubah di sekeliling 'Umar bin Asad sebagai hadiah kepada bapa mertua atau penjaga kepada pengantin perempuan (al-Muhabbar, Ahmad ibn Hanbal)

Minyak wangi dibubuh di rambut 'umar, maka harumnya semerbak udara di situ dengan wangi wangian itu. Perjanjian pun diadakan dan mahar ditetapkan sebanyak 10 Uqiyyah perak (1 Uqiyyah = 1.32 ounce). INilah jumlah biasa mahar untuk seorang wanita daripada kelas menengah atas pada waktu itu (al Muhabbar)


Walimah

Keesokannya paginya, Muhammad saaw mengadakan walimah. Baginda saaw menyembelih seekor UNta dan membahagi bahagikan dagingnya kepada orang orang miskin dan orang orang yang memerlukannya di Makkah. Khadijah r.anha menjemput semua kawan kawannya dan saudara maranya dan juga kawan kawan dan saudara mara Muhammad saaw. Pengantin baru memberikan hadiah sebanyak banyaknya. Ibu susuan Muhammad saaw iaitu Halimah dari Banu Sa'ad bin Hawazin juga dijemput. Khadijah r.anha telah menghadiahkan emput puluh ekor biri biri kepadanya dan mengucapkan terima kasih kerana telah menyusukan Muhammad saaw yang telah yatim dan akhirnya dengan penyusuan itu membawa rahmat dan kemakmuran kepada kaumnya.


Khadijah r.anha Sebagai Contoh Kebaikan

Khadijah r.anha amat bahagia. Dia amat mengasihi Muhammad saaw. Kasih sayang dan perasaan cinta Muhammad saaw bertambah kepada Khadijah r.anha. Mungkin kasih Muhammad saaw melebihi kasih Khadijah r.anha terhadap Muhammad saaw. Muhammad saaw sentiada mengambil berat tentang Khadijah r.anha lebih dari sesiapapun dalam hidupnya. Muhammad saaw sedar segalanya ini berlaku adalah atas pertolongan dan bantuan Khadijah r.anha yang tidak terhingga. Baginda saaw juga sedar bahawa hanya Khadijah r.anha yang benar benarn memberi erti kepada dirinya. Khadijah r.anha adalah contoh kepada segala kebaikan!

Khadijah r.anha adalah orang yang pertama tamanya sekali memeluk Islam dan beiman kepada RisalahNya. Dia mengabdikan dirinya kepada ALLAH dan RosulNya saaw dengan sebenar benar iman dan bersungguh sungguh! Dia mendirikan solat bersama Muhammad saaw dan selalunya dia menjadi orang yang pertama belajar ayat ayat ALLAH dan perintah perintah ALLAH. Jika Muhammad saaw berpuasa, dia juga turut berpuasa. Dia bersedeqah dan mengorbankan harta dan nyawanya di jalan ALLAH. Tifak pernah terfikir di benaknya untuk menyimpan hartanya lagi walaupun sedikit untuk kepentingannya sendiri. Dia telah mengorbankan segala kesenangan dan kemewahan kerana ALLAH dan RosulNya. Dia adalah seorang yang taat!



Kebijakan dan Kecerdasan Aqal Seorang Isteri Nabi


Diriwayatkan bahawa pada suatu hari, ketika Nabi Muhammad saaw berada di rumah bersama
Khadijah r.anha. Tiba tiba dbaginda saaw ternampak satu lembaga berupa seperti seorang Malaikat terapung apung di udara. Muhammad saaw terpegun dan terus memerhatikan kemunculan lembaga itu. Baginda saaw pun memberitahu isterinya itu akan kehadiran lembaga pelik itu yang selalu muncul di hadapan matanya.
Khadijah r.anha pula tidak dapat melihat sesuatu apa pun, lalu menyuruh suaminya duduk rapat di sebelah kirinya. Nabi Muhammad saaw pun duduk rapat di sebelah kirinya, lalu Khadijah r.anha pun bertanya:

"Bolehkah engkau melihatnya lagi?"

"Ya!"" Jawab Nabi Muhammad saaw.

Kemudian Khadijah r.anha menyuruh baginda duduk di sebelah kanannya pula dalam keadaan seperti tadi. Nabi Muhammad saaw pun duduk dan Khadijah r.anha bertanya lagi dengan soalan yang serupa dan dijawab oleh baginda dengan jawapan yang serupa juga iaitu baginda saaw masih nampak akan makhluk itu.

Kemudian Khadijah r.anha menyuruh Nabi Muhammad saaw berdiri di hadapannya dan ini pun dilakukan oleh Nabi Muhammad saaw. Khadijah r.anha bertanya lagi samada baginda saaw masih lagi nampak akan makhluk itu.

"Ya! Dia masih di situ!" ujar Nabi Muhammad saaw.

Khadijah r.anha pada ketika itu terus membuka dan mencampakkan khimarnya dan bertanya samada Nabi Muhammad saaw masih boleh nampak akan makhluk itu lagi!

"Tidak! Dia dah hilang!"

"ALLAHlah pelindungku!" Ujar Khadijah r.anha!

"Bergembiralah wahai suami ku, berbahagialah! Sesungguhnya Dia yang memiliki jiwa Khadijah r.anha menjadi saksi ku bahawa inilah Malaikat dan bukannya Syaithon!!"


Tiada sesiapa pun yang tahu akan perubahan rohani yang dialami oleh Muhammad saaw kecuali Khadijah r.anha. Dia amat berhati hati menyimpan rahsia yang diberitahu oleh Nabi Muhammad saaw tentang peristiwa peristiwa pelik. Dengan cara ini tentu sekali Khadijah r.anha telah menyelamatkan Islam. Jika Muhammad saaw berseorangan diri, tentulah dia dicaci dan menanggung kesedihan yang amat sangat. Khadijah r.anha sentiasa memberi peransang kepada baginda saaw dan tidak pernah sama sekali menunjukkan perasaan sedih atau curiga. Amat sedikit orang yang mengetahui akan pengalaman rohaniahnya kecuali Khadijah r.anha dan isteri isteri Rosulullah saaw yg terkemudian..



Akan datang insyaALLAH,  Wahyu Pertama.

No comments:

Post a Comment