Followers

Wednesday, October 6, 2010

Samb: Duta Islam Yang Pertama

"APA MAKSUD KAMU SEKALIAN DATANG KE KAMPUNG KAMI INI?? APAKAH HENDAK MENGHASUT DAN MEMBODOHI RAKYAT KECIL KAMI? TINGGALKAN SEGERA TEMPAT INI, JIKA TIDAK INGIN NYAWA KALIAN TERCABUT DARI JASAD!!"

Bagaikan ketenangan dan kemantapan samudera dalam, laksana terang dan damainya cahaya fajar, terpancarlah ketulusan hati "Mus'ab yang baik", dan bergeraklah  lidahnya mengeluarkan ucapan halus dan lemah lembut, katanya:

Sambungannya..

"Kenapakah tuan tidak duduk dan mendengarkan dulu? Seandainya tuan suka, nanti dapat menerimanya.
Sebaliknya jika tidak, kami akan menghentikan apa yang tidak tuan sukai itu!"

Sebenarnya Usaid seorang yang berakal dan berfikiran sihat. Dan sekarang ia diajak oleh Mus'ab untuk berbincang dan meminta pertimbangan kepada hati nuraninya sendiri. Yang dimintanya hanyalah agar ia bersedia mendengar dan bukan lainnya jika ia menyetujui, ia akan membiarkan Mus'ab dan jika tidak maka Mus'ab berjanji akan meninggalkan kampung dan masyarakat mereka untuk mencari tempat dan masyarakat lain dengan tidak merugikan ataupun dirugikan orang lain.

"Sekarang saya sedarkan diri" Kata Usaid, lalu menjatuhkan lembingnya ke arah kanan dan duduk mendengarkan. Sebaik saja Mus'ab membacakan ayat-ayat Al-Qur'an dan menghuraikan dakwah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. maka dada Usaid pun mulai terbuka dan bercahaya, beralun dan berirama mengikuti dengan baik turunnya suara serta merasapi keindahannya. Dan belum lagi Mus'ab selesai dari huraiannya, Usaid pun berseru kepadanya dan kepada sahabatnya:

"Alangkah indah dan benarnya ucapan itu! Dan apakah yang mesti dilakukan oleh orang yang hendak memasuki agama ini?"

Maka sebagai jawapannya, gemuruhnya suara tahlil, serentak seakan hendak menggoncangkan bumi. Kemudian Mus'ab berkata:

"Hendaklah ia mensucikan diri, dan badannya, serta bersaksi bahawa Tiada Tuhan yang Haq disembah melainkan ALLAH SWT"

Tidak berapa lama USaid meninggalkan mereka, kemudian ia kembali sambil memeras air dari rambutnya lalu ia berdiri sambil menyatakan pengakuannya bahawa tiada Tuhan yang Haq disembah melainkan ALLAH dan Muhammad s.a.w. itu utusan ALLAH SWT.

Secepatnya berita itupun tersebar. Keislaman Usaid diikuti oleh kehadiran Sa'ad bin Mu'az. Dan setelah mendengar huraian Mus'ab , Sa'ad merasa puas hati dan masuk Islam pula.

Langkah ini diikuti oleh Sa'ad bin 'Ubadah. Dan dengan  keIslaman mereka ini, beerti selesailah persoalan dengan berbagai suku yang ada di Madinah. Penduduk kota Madinah saling berdatangan dan bertanya sesama mereka:

"Jika Usaid bin Hudhair, Sa'ad bin 'Ubadah dan Sa'ad bin Mu'az telah masuk Islam, apalagi yang kita tunggu?? Marilah kita pergi kepada Mus'ab dan beriman bersamanya!"  Kata seorang lelaki yang ucapannya terpancar dari celah celah giginya..

Demikianlah duta Rosulullah s.a.w. yang pertama telah mencapai kejayaan cemerlang yang tiada taranya, suatu kejayaan yang memang wajar dan layak diperolehinya. Hari hari dan tahun tahun pun berlalu dan Rosulullah s.a.w. bersama para sahabatnya hijrah ke Madinah.


Syuhada Peperangan Uhud

Orang-orang Quraisy semakin geram dengan dendamnya, mereka menyiapkan tenaga untuk melanjutkan tindakan kekerasan terhadap hamba-hamba ALLAH SWT yang soleh. Terjadilah Peperangan Badar dan kaum Quraisy pun kecundang dan beroleh pengajaran pahit yang menghabiskan saki baki fikiran sihat mereka, hingga mereka berusaha untuk menebus kekalahan. Kemudian datanglah giliran perang Uhud dan kaum muslimin pun bersiap siap mengatur barisan. Rosulullah s.a.w berdiri di tengah barisan itu, menatap setiap wajah orang beriman, mencari orang yang sebaiknya membawa panji. Maka terpanggillah "Mus'ab yang baik" dan pahlawan itu tampil sebagai pembawa panji.

Peperangan berkobar lalu berkecamuk dengan sengitnya, pasukan panah mengabaikan arahan Rosulullah s.a.w., mereka meninggalkan tempat strategik di celah bukit setelah melihat orang orang Musyrik menderita kekalahan dan mengundurkan diri. Perbuatan mereka itu secepatnya merubah suasana hingga kemenangan kaum Muslimin beralih menjadi kekalahan!

Dengan tak disangka, pasukan berkuda Quraisy menyerbu kaum Muslimin dari puncak bukit, lalu tombak dan pedang pun berdentang bagaikan mengamuk, membantai kaum muslimin yang tengah kacau bilau. Melihat barisan kaum muslimin porak peranda, musuh pun menujukan serangan ke arah Rosulullah s.a.w. dengan maksud membunuhnya!

Mus'ab bin Umair ra. menyedari suasana gawat ini, maka diacungkannya panji setinggi tingginya dan bagaikan raungan singa ia bertakbir sekuat-kuatnya, lalu maju ke hadapan, melompat, mengelak dan berpusing lalu menerkam, itu bertujuan untuk menarik perhatian musuh kepadanya dan melupakan Rosulullah s.a.w. yg dengan demikian dirinya sendiri bagaikan membentuk barisan tentera.

Sungguh, walaupun seorang diri, tetapi Mus'ab bertempur laksana pasukan tentera besar, sebelah tangannya memegang bendera bagaikan perisai sedang yang sebelah lagi menebaskan pedang dengan matanya yang tajam. Musuh bertambah ramai juga, mereka hendak menyeberang dengan mengijak injak tubuhnya untuk mencapat Rosulullah s.a.w.

Berkata Ibnu Sa'ad:

"Diceritakan kepada kami oleh Ibrahim bin Muhammad bin Syurahbil al-Abdari dari bapanya ia berkata: "Mus'ab bin Umair r.a. adalah pembawa panji di perang Uhud, tatkala barisan kaum Muslimin pecah, Mus'ab bertahan pada kedudukannya. Datanglah seorang musuh berkuda, ibnu Qumaiah namanya lalu menebas tangannya hingga putus, sementara Mus'ab mengucapkan "Muhammad itu tiada lain hanyalah seorang Rosul yang sebelumnya telah didahului oleh beberapa Rosul". Lalu orang berkuda itu menyerangnya ketiga kalinya dengan tombak dan menusukkannya hingga tombak itu pun patah. Mus'ab pun gugur dan panjinya jatuh."

Gugurlah Mus'ab dan jatuhlah panji...gugur sebagai bintang dan mahkota para syuhada dan hal itu dialaminya setelah dengan keberanian luar biasa mengharungi kancah pengorbanan dan keimanan. Di saat itu, Mus'ab berpendapat bahawa sekiranya ia tewas, tentulah jalan para pembunuh akan terbuka lebar menuju Rosulullah s.a.w. tanpa ada pembela yang akan mempertahankannya. Demi cintanya yang tiada had pada Rosulullah dan cemas memikirkan nasibnya nanti, ketika ia akan pergi berlalu, setiap kali pedang jatuh menerbangkan sebelah tangannya, dihiburkan dirinya dengan ucapan:

" Muhammad itu tiada lain adalah seorang Rosul dan sebelumnya sudah didahului oleh beberapa Rosul"

Kalimah itu kemudian dikukuhkan sebagai wahyu ini diulang dan dibacanya sampai selesai hingga akhirnya ayat al-Qur'an yang selalu dibaca kaum muslimin.


Tamat Peperangan Uhud

Setelah peperangan tamat, ditemukan jasad pahlawan agung yang syahid itu terbaring dengan wajah menelungkup ke tanah digenangi darahnya yang mulia dan seolahnya tubuhnya yang telah kaku itu masih takut menyaksikan bila Rosulullah s.a.w. ditimpa bencana, maka disembunyikan wajahnya agar tidak melihat peristiwa yang dikhuatiri dan ditakutinya itu. Atau mungkin juga ia merasa malu kerana telah gugur sebelum hatinya tenteram beroleh kepastian akan keselamatan Rosulullah s.a.w. dan sebelum ia selesai menunaikan tugasnya dalam membela dan mempertahankan Rosulullah s.a.w sampai mencapai kejayaan.

Rosulullah s.a.w. bersama para sahabat datang memeriksa medan pertempuran untuk menyampaikan perpisahan kepada para syuhada. Seketika sampai di tempat terbaringnya jasad Mus'ab, bercucurlah dgn deras air matanya. Berkata Khabbah Ibn 'Urrat yang bermaksud:

"Kami hijrah di jalan ALLAH SWT bersama Rosulullah saw dengan mengharap keredhaanNya sehingga pastilah sudah pahala di sisi ALLAH SWT. Diantara kami yang telah berlalu sebelum menikmati pahalanya di dunia ini sedikitpun juga. Diantaranya ialah Mus'ab Bin Umair r.a. yang tewas di perang Uhud. Tiada sehelai kain pun untuk menutupinya selain sehelai Burdah. Andai ditaruh di atas kepalanya, terbukalah kedua belah kakinya, sebaliknya bila ditutup kakinya, terbukalah kepalanya. Maka sabda Rosulullah s.a.w. "Tutupkanlah pada bahagian kepalanya dan kakinya tutupilah dengan rumput zikir!"

Betapapun luka pedih dan duka yang mendalam menimpa Rosulullah s.a.w. kerana Hamzah bin Abdul Mutholib dan lain lain sahabat tetapi Rosulullah s.a.w. tidak melupakan dari berhenti sekejap mendekati jasad dutanya yang pertama, untuk melepaskan dan meluahkan isi hatinya, Rosullulah s.a.w. berdiri di hadapan Mus'ab bin Umair r.a. dengan pandangan mata yang pendek bagai menyelubunginya dengan kesetiaan dan kasih sayang dan dibacakannya ayat sepertimana berikut:

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا 
لِّيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا

Terjemahannya:

"Diantara orang orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada ALLAH; mak dianata mereka itu ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid) dan diantaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikit pun. (Berlakunya yang demikian) supaya ALLAH membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka dan menyeksa orang-orang yang munafik jika ia kehendaki atau Ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya ALLAH adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani" (Al-Ahzab: 23-24)

Kemudian, dengan perasaan terharu, pandangan mata baginda s.a.w. tertumpu ke arah Burdah yang digunakan untuk kain tutupnya seraya baginda bersabda yang bermaksud:

"Ketika di Makkah dulu, tidak seorang pun aku melihat yang lebih halus pakaiannya dan lebih rapi rambutnya daripada mu. Tetapi sekarang ini, dengan rambut mu yang kusut masai hanya dibaluti sehelai burdah."

Seterusnya baginda s.a.w. mengarahkan pandangan sayu ke medan perang serta para Syuhada' kawan kawan Mus'ab bin Umair r.a. yang terlentang di atasnya, Rosulullah s.a.w. berseru yg maksudnya:

"Sesungguhnya, Rosulullah s.a.w. akan menjadi saksi nanti di hari Kiamat bahawa tuan tuan semua adalah Syuhada' di sii ALLAH SWT"

Kemudian sambil berpaling ke arah para sahabat yang masih hidup, baginda s.a.w. bersabda yang maksudnya:

"Wahai manusia! berziarahlah dan berkunjunglah kepada mereka serta ucapkanlah salam! Demi ALLAH SWT yang menguasai nyawa ku, tidak seorang muslim pun sampai hari Kiamat yang memberi salam kepada mereka selain pasti mereka akan menjawabnya"

Salam sejahtera ke atas mu wahai Mus'ab, salam sejahtera ke atas kamu sekelian wahai para syuhada' .. Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarokaatuh!!!



*Dari kitab Rijalun Haula Ar-Rosul

No comments:

Post a Comment