Followers

Monday, January 9, 2012

Manusia Paling Dipercaya Umat ini

"Setiap umat memiliki seorang yang dipercayai dan orang yang dipercayai dalam umat ini adalah Abu Ubaidah Ibnu Jarrah!" - (Nabi Muhammad saaw)


Dia merupakan seorang yg berwajah kacak, tampan, elok dipandang, tegap dan kecil pipinya. Tunduk setiap jiwa yg berjumpa dengannya serta mententeramkan hati. Dia juga seorang yang lemah lembut dalam pergaulan, tawadhuk serta pemalu. Tetapi jika mengerjakan dan menekuni sesuatu bagaikan singa yang sedang menerkam..

Dia bagaikan  mata pedang yang berkilauan dan tajam. Dia adalah orang kepercayaan Nabi Muhammad saaw. Dialah 'Amir bin Abdullah Ibnu Jarrah Al-Fihri Al Quraisy atau lebih dikenali dengan nama Abu 'Ubaidah Ibnu Jarrah r.a.

Abdullah Bin 'Umar r.a. berkata: "Tiga orang Quraisy yang berwajah cerah, berakhlak mulia, pemalu. Jika mereka berbicara dengan mu, tidak pernah membohongi mu. Jika engkau bercakap cakap dengan mereka, tidak pernah membohongi mu. Mereka ialah Abu Bakr as Siddiq, Uthman bin 'Affan dan Abu 'Ubaidah Ibnul Jarrah."

Abu 'Ubaidah r.a termasuk antara yang pertama memeluk Islam. Dia memeluk Islam sehari setelah Abu Bakr r.a. memeluk Islam. Dia memeluk Islam kerna Abu Bakr dan dia bersama Abdul Rahman bin 'Auf, 'Uthman bin Maz'un dan Arqam bin Abi Arqam r.anhum pergi menemui baginda saaw dan menyatakan keislaman mereka di hadapan baginda saaw. Mereka merupakan tonggak utama penyebaran Islam. Abu 'Ubaidah r.a. turut merasakan pahitnya penderitaan, kesempitan, bahaya dan kesedihan kaum Muslimin di Makkah sejak awal Islam hingga akhir. Namun peristiwa di Badr melebihi perhitungan penderitaan orang lain.


PERISTIWA DI MEDAN BADR


Abu 'Ubaidah r.a berangkat ke Badr bersama tentera Islam lainnya. Dia seorang pemberani dan tidak takut mati untuk agama ALLAH. Dia sentiasa diawasi oleh tentera Quraisy, mereka akan berusaha sedayanya untuk mengelak dari bertembung dengannya. Tetapi, ada seorang lelaki di antara tentera Quraisy itu yang begitu bernafsu sekali untuk menyerang dan membunuhnya sedangkan Abu 'Ubaidah r.a pula berusaha untuk menghindar darinya!

Setelah beberapa kali mengelak, akhirnya tiba tiba lelaki itu tercegat di hadapannya dgn pedang terhunus tatkala perang masih berkecamuk. Abu 'Ubaidah r.a. tiada pilihan lain melainkan untuk berhadapan dgn lelaki yg dia hindari beberapa kali dari bertembung dengannya. Maka ditaqdirkan dalam pertempuran itu, lelaki itu tersungkur rebah terkena libasan dan kilatan pedang Abu 'Ubaidah r.a. di kepalanya. Lelaki itu ialah Abdullah Ibnu Jarrah, BAPA Abu 'Ubaidah r.a. sendiri.

Berlakunya peristiwa itu, lalu turunlah ayat 22 dalam Surah Al Mujadalah yg membela tindakan dan perbuatan abu 'Ubaidah r.a. di Medan Badr  iaitulah:

لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ۚ أُولَـٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ ۖ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ أُولَـٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(22:سورة المجادلة)

"Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka atau saudara-saudara mereka ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya. "



ORANG KEPERCAYAAN NABI SAAW

Muhammad bin Ja'afar r.a. menceritakan bahawa suatu hari datang bertamu tetamu dari kaum Ansor menemui Rosulullah saaw. Mereka berkata: "Ya Abi Al-Qosim, utuskanlah bersama kami seorang sahabat mu yang engkau redhoi bagi kami untuk memutuskan suatu perkata antara kami kerana kami percaya kepada kalian kaum Muslimin"

Rosulullah saaw bersabda: "Datanglah kepada ku pada petang hari. Aku akan mengutus bersama kalian seorang yang paling dipercayai."

'Umar al Khattab r.a. berkata: "Lalu aku segera berangkat solat Zuhur. Sesungguhnya aku sangat berharap orang yang disebut Nabi saaw itu adalah aku."

"Ketika kami telah selesai solat bersama Rosulullah saaw, baginda menoleh ke kiri dan ke kanan. Lalu aku berusaha menampakkan diri ku agar dilihat oleh baginda saaw. Tetapi Baginda saaw tidak menoleh pandangan kepada ku hinggalah baginda melihat Abu 'Ubaidah Ibnu Jarrah r.a. Lalu baginda saaw memanggilnya dan berkata: "Pergilah bersama mereka. Putuskanlah perkara yang mereka perselisihkan dengan kebenaran."


Abu 'Ubaidah r.a. juga seorang yg kuat memegang amanah. Suatu hari Rosulullah saaw mengutus beberapa sahabat r.anhum untuk menemui kafilah Quraisy. Baginda melantik Abu 'Ubaidah r.a. sebagai pemimpin mereka. Rosulullah saaw membekalkan mereka dengan sekantung kurma yang tidak pernah didapatkan oleh seorang pun. Abu 'Ubaidah r.a. membahagikan satu biji kurma kepada setiap tenteranya pada setiap hari. Mereka menghisapnya seperti seorang bayi menghisap susu ibu. Kemudian mereka minum air dan makanan itu cukup sampai malam harinya.


PEPERANGAN UHUD

Pada perang Uhud, ketika kaum Muslimin terdesak, seorang musyrik berteriak, "Tunjukkan aku di mana Muhammad!! Tunjukkan aku di mana Muhammad!!"

Ketika itu Abu 'Ubaidah r.a. adalah salah seorang dari sepuluh sahabat yang mengelilingi Nabi saaw untuk melindungi baginda saaw dgn batang tubuh mereka sendiri. Tatkala peperangan berakhir, gigi Rosulullah saaw patah dan dahi baginda saaw terluka. Dua lingkaran baju besinya melekat pada bahagian atas pipinya. Lalu Abu Bakr berusaha untuk melepaskannya dari bahagian pipi baginda saaw.. Abu 'Ubaidah r.a berkata kepadanya: "Tinggalkanlah, biar aku yg melakukannya."

Abu Bakr r.a. pun meninggalkannya untuk diurusi oleh Abu 'Ubaidah al Jarrah r.a. Dibimbangi olehnya sekiranya ia menggunakan tangan akan menyakiti baginda saaw, lalu beliau menggunakan gerahamnya utk mencabut lingkaran besi itu dan berjaya ia menanggalkannya berserta sekali dgn gerahamnya! lalu diusahakan untuk mengeluarkan lingkaran yang satu lagi, juga berjaya berserta dgn gerahamnya sekali!!

Abu Bakr as siddiq r.a. berkata: "Abu 'Ubaidah adalah sebaik baik orang yang kedua gerahamnya tercabut"


SETELAH KEWAFATAN NABI SAAW

Pada hari Tsaqifah (hari perlantikan Abu Bakr as Siddiq sebagai Khalifah), 'Umar Al Khattab r.a. berkata kpd Abu 'Ubaidah r.a. : "Bukalah kedua tangan mu, aku akan membai'atmu sebagai khalifah kerena aku pernah mendengar Rosulullah saaw berkata: "Setiap umat itu memiliki orang yg dipercayai dan Abu 'Ubaidah adalah orang yang paling dipercayai dalam umat ini"

Abu 'Ubaidah berkata: "Aku tidak akan melangkahi orang yang diperintahkan Nabi untuk mengimami kita dalam solat, lalu dia mengimami kita sampai dia wafat"

Setelah itu, Abu Bakr dilantik menjadi Khalifah. Abu 'Ubaidah r.a. adalah penasihat paling baik tentang kebenaran kpd Abu Bakr as siddiq r.a. Dia penolong yang mulia dalam kebenaran. Dalam tempoh waktu kekhalifahan Abu Bakr as Siddiq r.a. dan 'Umar Ibnul Khattab r.a., Abu 'Ubaidah r.a. selalu mentaati mereka. Tidak pernah menyalahi urusan mereka kecuali sekali ketika pemerintahan 'Umar al Khattab r.a. Urusan apakah itu?


Peristiwa itu terjadi ketika Abu 'Ubaidah r.a. berada di daerah Syam untuk memimpin angkatan Tentera yang memperolehi kemenangan demi kemenangan. Hingga ALLAH mengizinkannya mampu menakluki seluruh daerah Syam. Bahkan sampai sungai Eufrat di sebelah timur dan Asia Kecil di sebelah Selatan. Ketika itu, daerah Syam tersebar wabak penyakit Taun yang tidak pernah diketahui sebelumnya.

Lalu Khalifah 'Umar al Khattab r.a. mengutus utusan untuk membawa sepucuk surat menemui Abu 'Ubaidah r.a. Berikut adalah isi surat tersebut: 

"Sungguh, aku sangat memerlukan engkau. Jika surat ini sampai ke tangan mu pada malam hari, aku mohon agar engkau datang menemui ku sebelum subuh (pagi hari). Jika surat ini tiba pada waktu tengahari, berangkatlah menemui ku sebelum petang hari."

Ketika Abu 'Ubaidah r.a. menerima surat Al-Faruq, dia berkata: "Aku memahami keperluan Amirul Mukminin terhadap diri ku, dia inginkan agar aku selamat dari penyakit itu."

Lalu dia pun membalas surat Al-Faruq:

"Ya 'Amirul Mu'minin, aku memahami keperluan mu terhadap diri ku. Aku adalah bahagian dari tentera kaum Muslimin. AKu tidak ingin lari dari apa yang menimpa mereka. Jika surat ini sampai ke tangan mu, batalkanlah hasrat mu itu. Izinkanlah aku tetap tinggal di sini"

Ketika 'Umar r.a. membaca surat itu, dia menangis hingga bercucuran airmatanya. Lalu, orang yang ada di sekelilingnya bertanya: "Ya 'Amirul Mu'minin, apakah Abu 'Ubaidah telah meninggal dunia?"

Jawab 'Umar r.a.: "Tidak! Tetapi kematian itu semakin menghampirinya"

Kebimbangan Al Faruq itu akhirnya terbukti. tidak lama setelah itu, Abu 'Ubaidah r.a. meninggal dunia kerana penyakit taun. Sebelumitu, dia berwasiat kepada perajuritnya:

"Aku berwasiat kepada kalian, Jika kalian ditimpa penyakit itu, sentiasalah dalam kebenaran. Dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, puasalah di bulan Romadhon, bersedekahlah, tunaikanlah ibadah haji dan umrah. Nasihatilah para pemimpin kalian. Janganlah kalian menipu mereka. Janganlah dunia melalaikan kalian. Sesungguhnya ALLAH telah menetapkan kematian pada setiap Bani Adam. Mereka semua akan mati. Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarokatuh!"

Setelah itu beliau menoleh kepada Mu'az Bin Jabal r.a. dan berkata: "Ya Mu'az, solatlah bersama orang ramai"

Tidak lama selepas itu, rohnya yang suci berpisah dari jasadnya. Lalau Mu'az berdiri dan berkata: " Wahai sekelian manusia, sesungguhnya kalian sedang bersedih. Demi ALLAH, aku tidak pernah melihat seorang lelaki yang lapang dadanya, jauh dari keburukan dan dengki, sangat cinta kepada akhirat, suka menasihati orang, maka kasihilah dia dan ALLAH akan merahmati kalian."



No comments:

Post a Comment